Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

lørdag 26. februar 2011

Middag på en fredagskveld

Igår var det fredag og da pleier vi å ha sen middag. Begynner liksom helgekosen med en sen koselig middag.
Det som ble servert var, baconsurret svineindrefilet, brokkoli, sellerirotmos og brun saus.

Handleliste:
1 stk svinefilet
1 brokkoli
1 fløte
1 hel sellerirot
1 pk bacon ferdig skivet
1 glass soltørka tomater
1 Hvitløk
sambal olek
Soya saus

Svinefilet ble marinert i olje, sambalolek, hvitløk og soyasaus  - ca 2 timer ( hadde ikke tid til mer)

Sellerirotmos:
Skrell og kutt sellerien i biter, ha i 2-3 fedd hvitløk, kok uten salt, når den er kokt mør, moses den lett med rotmoser, jeg foretrekker den litt grov, ha i ca 1 ss smør og en dæsj med fløte ca 0,5 dl., salt, pepper og muskatt etter smak. Klar til å nytes.

Svinefilet:
Legg baconskiver etter hverandre på aluminiumsfolie, ha på hakka soltørkete tomater og finhakka hvitløk.
Stek så den marinerte svinefileten raskt i panna, legg denne så på baconet, ha på pepper og rull sammen.fjern aluminiumsfolien, legg på et ildfast fat og stek i ovnen 15-25 min, 220 grader i midten. La hvile litt før du skjærer i det slik at saften i kjøttet får sette seg.

Saus:
Når svinefileten er brunet, heller du 1 pk Jakobs kraft eller Erlings fond i panna, har på litt fløte og lar dette koke ut, spe med mer fløte etter behov og kryder til med salt og pepper.

Brokkoli:
Kuttes i små buketter, skylles, has i en bolle uten vann legger på lokk og "dampes" i microen ca. 3 min.men prøv deg frem da tiden varierer i forhold til mengden brokkoli.

Desserten ble i går krem med bringebær, valnøtter og hjemmelaget sjokolade:-.)

Så vi koste oss skikkelig og var såååååå mette. Dette er enkel og god mat.svinefileten trenger ikke å marineres, men jeg har en forkjærlighet til marinert kjøtt:-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar