Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

tirsdag 22. februar 2011

Frokost,lunsj,middag eller kvelds

Ja jeg vet ikke hvilken kategori jeg skal velge for denne retten:-) Surfa litt rundt på nettet og fant en oppskrift som jeg gjorde litt om på. Hele oppskriften er på 28,14 karber og rekker til å mette 4 voksne å vel så det, så da blir det ikke mer enn 7 karber pr. porsjon:-) noe som er akseptabelt. Hele formen har 75 % fett, 21% protein, så det metter godt. Godt ble det også, sitter nå god og mett her -)

SKINKEFORM

1 boks bogskinke - 314 gr
140 gr purre
81 gr rødløk
52 gr rød paprika
90 gr frossen spinat ca 6 klumper
4 egg
4 ss cottage chees
4 dl fløte
6 gr hvitløk
2 ts paprikapulver
93 gr kavli skinkeost
115 gr mozarella

200-220 grader i ca 30 min. nederst i ovnen.

Kutt alt i biter og surr på panna.  krydre etter smak og ønske, ha så cc,fløte, egg, skinkeost i en skål og mos sammen med en stavmikser. Hell skinke og grønnsakblandingen i en ildfastform, ha over eggeblandingen og topp det hele med ost, jeg brukte mozarella denne gang, men alle hvite oster er gode. Serveres alene eller med en god salat.

P.S. Neste gang skal jeg lage denne formen uten fløte og med kun 300 gr ( 1 beger) cottage chees, da blir nemlig hele formen på 19,96 karber og hver porsjon om du deler den på 4 personer, rett under 5 karber og det er bra:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar