Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 28. februar 2011

Fløtegratinerte blomkål

2 små eller 1 stort blomkål
2-3 ts Johannesbrødkjernemel  - JBK
2 fedd hvitløk
0.5 ts sambalolek
 ca 2-3 dl fløte

100 gr ost
salt, pepper, malt muskattnøtt


Start med å dele blomkålen i 2, skjær så i tynne skiver, foredeles i en ildfastform, bland inn krydder,JBK og hvitløk, ha på fløte. Jeg pleier å helle på til jeg ser fløten komme opp i kanten til blomkålen, ikke over, bare skimte fløten ghjennom blomkålen liksom. Ha på aluminiumsfolie, stek nederst i ovnen 220 grader 45 -60min, siste 15-20 min tar jeg av folien og har på osten.Nam,nam dette er digg, har lurt mange med dette, de tror det er poteter de spiser.

Blomkål har ca.2,3 karber pr 100 gr rå vare

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar