Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 20. februar 2011

1 forsøk på vannbakkels

Jeg har tatt utfordringen via lavkarbo.no om å teste ut/lage en oppskrift på vannbakkels. Så idag laget jeg en røre av

125 gr smør
250 gr vann

Dette kokes opp, så tilsatte jeg

10 gr jbk
40 gr Hi-maize
70 gr soyamel
1/2 ts vaniljepulver
1 ss sukrin

Rørte til dette slapp gryta og tilsatte 3 egg

Sprøytet ut 9 vannbakkels kaker og stekte de midt i ovnen på 200 grader i ca 15 min..Tror jeg tar 20 min neste gang.


Fyllte de med vailjekrem:

1 dl fløte
1 vaniljesatng
1/4-1/2 ts jbk
1 eggeplomme
1 ss sukrin

Bland fløte og jbk, ha så i vaniljestang, sukrin og eggeplomme, rør over svak varme til det begynner å tykne, NB. må ikke koke, avkjøl og bland med ca 1 dl piske fløte og ha det så inni vannbakkelsen. Topp det hele med litt sukrin melis. P.S. det er ikke nok krem til å fylle alle 9 kakene synes jeg, men jeg liker masse krem:-)

Konklusjon, ikke som vanlig vannbakkels, men søtt og godt, greit til å være første forsøk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar