Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 14. februar 2011

Hjemmelaget tacokrydder

Jeg lager alltid tackrydder selv, da det du kjøper inneholder mye sukker og salt. Lager du selv bestemmer du jo også selv hvor sterkt du vil ha det. Her i huset liker vi hot mat, så da blir det littekstra chilipulver i. Jeg kjøper det meste av krydderet i innvandrerbutikkene da de har godt utvalg og det er som regel billigere også.

2 ts paprikapulver
2 ts oregano
1 ts chilipulver
2-3 ts cumin
0.5-1 ts salt
1/2 ts hvitløkspulver
1/2 ts løkpulver
1/2 ts koriander
evt. litt sukrin

Bland alt og oppbevar på en tett boks. Jeg pleier å lage en stor porsjon så er det bare til å ta til når en trenger det, holder seg lenge i en tett boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar