Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 27. februar 2011

Hjemmedate med mannen

Etter en lang treningsøkt igår, ble det hjemmedate på meg med faren i huset:-) Alene hjemme som vi var ble det riktig koselig. Maten vi koste oss med var kyllingfilet,en slags rose'peppersaus, smørdampa grønnsaker  og jukseris. Hadde gode vin til maten og sjokoladefromasj til dessert, det er jo helg og da er dessert lov:-)

Kyllingfileten

4 stk kyllingfilet
2 dl parmesan
1 ss oregano
1 ss paprikapulver
0.5 ts chilipulver
0.5 ts hvitløkspulver
litt himalya salt og pepper
2 ss smør
4 ssolivenolje

Tørk av filetene, bland sammen parmesan og krydder, smelt smør og bland med oljen. Ha fileten i oljeblandingen, vend den så i ost og krydderblanding, legg i en ildfast form og stek nederst i ovnen 220 grader i 20-30 min.

Smørdampa grønnsaker:

1/2 lite blomkål - i små buketter
1/2 brokkoli - i  små buketter
2 ss smør
revet ostt
pepper og litt salt

Kok grønnsakene fort opp eller damt de fort i microen, ha de så i en ildfastform, ha på noen klatter med smør, litt pepper og topp det hele med revet ost, setts inn i ovnen med kyllingen, Tar ca 20 min denne retten.

Om du ikke har dampet grønnsaker i microen før, prøv det er superenkelt. Jeg kutter blomkål og brokkoli i biter/buketter skyller de godt, heller av alt vann, har de i en egnet skål, legger på lokk eller en tallerken som lokk og full effekt i microen et par minutter, alt etter hvor mye du skal dampe. Jeg tar blomkål og brokkoli for seg da blomkålen trenger lengre tid. Så bare prøvd deg frem hvor mye du vil ha de kokt/dampet.

Jukseris:
1/2 blomkål
1 ss smør salt, pepper og persille

Riv blomkålen på rivjern, kok opp med smør, renn av vannet og smak til med salt, pepper og persille

Sausen lager jeg på en slump av fond og fløte med div. krydder og lar den stå og koke inn litt.
Desserten skriver jeg i en annen link.

2 kommentarer:

  1. Jf "Himmalayasalt anbefales lest følgende: http://skepsis.no/?p=903

    Seltin er vel et supert alternativ ;)

    SvarSlett
  2. Jeg bruker både seltin og himalayasalt. Er nå bedre enn vanlig salt uansett vil jeg tro:-)

    SvarSlett