Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 3. juli 2011

Foccacia

130 gr malte sesamfrø
85 gr philad.ost
1/2 dl fløte
1/2 dl olje
15 gr smør
10 gr fiberhusk
1 ts bakepulver

Topping: 20 gram hakka oliven, maldon fingersalt ,oregano, finhakka basilikum

Mos sammen ost,fløte,olje, smør og fibehusk med en stavmikser. Rør så inn malte sesamfrø og bakepulver. Jeg stekte mitt brød i en rund form på 22 cm.

Ha deigen i formen, dytt nedi oliven, skvett over litt god olje, dryss på oregano, salt og basilikum.
Stek på rist  180-200 grader nederst i ovnen 20-25 min.

Hele dette brødet har 12,49 karber

10 kommentarer:

  1. Hei!
    Så mange oppskrifter du har i bloggen din og de ser veldig gode ute:)
    Men kan man få tak i disse inngrediensene i vanlig butikk som bla.fiberhusk?
    Når jeg bare får tak i disse spesielle inngrediensene så har du mye jeg kunne tenkt å prøve:)
    Savner virkelig noe annet enn grønnsaker,kjøtt og fisk,he he.

    SvarSlett
  2. Hei Anne May, alt dette fås kjøpt i dagligvaren utenom fiberhusk eller husk, det er bare de største butikkene eller helsekosten som har. Kan også kjøpes på nettet. Lykke til med testing av oppskriftene.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Takk for svar:)
    Har vært og kjøpt div inngredienser så nå skal jeg prøve på polarbrød.Gleder meg:)

    SvarSlett
  4. Masse lykke til med bakinga:-)) Håper de faller i smak hos deg også:-))

    SvarSlett
  5. De smakte utrolig godt:)
    Siste brettet står i ovnen nå og jeg kommer garantert til å lage flere ganger,jippi
    I morgen skal jeg prøve på en av kakene dine for min mor har bursdag på Tirsdag hvis jeg får tak i inngrediensene da:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Så kjekt da Anne May at de falt i smak. Ønsker deg lykke til med kakebaking og da:-))

    SvarSlett
  7. Hei igjen!
    Fikk ikke tak i inngredienene til kaka.Får se en annen dag.
    Men jeg prøvde meg på knekke brødene heller:)
    Jeg klarte faktisk og få halvparten brent.De hadde kun stått inni ca 35 min på 175 grader.Skal de virklig stekes i 1t og 30 min?
    Jeg tok de ut etter 35 min.Det som ikke var brent smakte heldigvis snadder,ikke helt sprø.
    Skal prøve igjen i dag men kansje jeg skal prøve på lavere grader hvis de skal stekes så lenge.

    SvarSlett
  8. Heisann, ingen ovner er like, så da er nok din ovn sterkere i varmen enn min. Brukte du varmluft, så kan du senke steketemp. og tid. Bedre lykke neste gang. De skal bli sprø derfor den lange steketiden.

    SvarSlett
  9. Jippi,det ble velykket 2.gang:)
    De smakte utrolig godt.De beste knekkebrød jeg har spist og det samme sier mann og mine voksne barn:)
    Men måtte sette ned tempraturen til 130 grader.
    Tenkte jeg skulle lage en porsjon til min mor i mårå i gave.

    Tusen takk for at du deler så gode oppskrifter:)

    SvarSlett
  10. :-)Så bra da. Øvelse gjør mester:-)

    SvarSlett