Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 13. mars 2011

Sitronfromasj

Igår laget jeg dessert til dagens middagsgjester. Far i huset fikk bestemme, så det ble sitronfromasj:-)

Sitronfromasjen ble laget slik:

4 egg  - 0,83 karb
2 ss sukrin - 0 karb
5 dråper stevia med sitronsmak - 0 karb
1/2 liter fløte - 14,5 karb
8 plater gelantin - la ligge i kaldt vann 5-10 min - 0 karb
saften av 2 sitroner - 1,6 karb  ( ca 1 dl sitronsaft)

1/2 dl varmt vann

Pisk egg og sukrin til eggedosis, pisk så fløten stiv, bland fløte og eggedosis, smak til med stevia.
Rør inn sitronsaften, ha så i gul konditorfarge til den blir så gul og fin som du ønsker:-)
Klem så vannet ut av gelantinen og løs denne opp i 1/2 dl varmt vann. Rør så dette inn i sitronblandingen, hell i en skål eller porsjonsskåler. Serveres naturell eller med rørte bringebær.

Jeg skal koke oopp en sukkerlake av vann og sukrin, ha i bringebær og røre disse slik at gjestene kan velge om de vil ha dette på fromasjen sin sammen med litt pisket krem eller spise den naturell.

Hele porsjonen med sitronfromasj uten bringebære har ca 17 karber

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar