Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 27. mars 2011

Kardemommekake

Da har jeg fått våkna og sjokket over snøen som daler ned ute har gitt seg:-) Nå har jeg brette opp armene og funnet frem litt ingredienser på kjøkkenet. Fikk lyst til å bake noe godt til kaffen i ettermiddag.
Fant da ut at jeg ville teste kardemommekaken til Annika Rogneby, men har ikke bake Pro i hus så det bytter jeg ut med ketolyse bakemiks + at jeg gjorde litt andre forandringer da jeg ikke hadde nok kardemomme heller i hus:-)
Oppskriften ble da som følgene:

3 egg
1,5 dl sukrin
30 gr ketolyse bakemiks
1,5 dl mandelmel
5 gr fiberhusk
2 ts bakepulver
0,5 ss kardemomme
2 ts vaniljepulver
100 gr smelta smør
1 dl varmt vann

Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter.

Pisk egg og sukrin til eggedosis, bland/vend forsiktig i mandelmel, bakemiks og kardemomme. Bland så smør og det varme vannet. Rør så inn i kakeblandingen, Tilslutt tilsetter du bakepulver. Fyll opp en brødform eller en annen kakeform som rommer 1,5 liter Bruker du vanlig brødform, kle den med bakepair, bruker du silikonform trenger du ikke kle den med bakepair.

Hele kaka inneholder 15,17 karber når denne oppskriften følges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar