Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

tirsdag 12. april 2011

Kylling med ostesaus

Selv om jeg lever PSMF for tiden, så har jeg jo endel oppskrifter på lager som jeg har laget og som er blitt vel mottatt av familie og venner. B.l.a. denne kyllingformen. Stor oppskrift dette, men så har du i 2 dager:-)

1,5 kg kyllingfilet
1 purreløk - stor str. eller 2 små
1 rød paprika
2 bokser CF
1 boks CF m/soltørka tomater  - kan bruke vanlig og tilsette litt soltørka tomater selv
salt
pepper
sambal olek
hvitløk
revet ost

Del hver kyllingfilet i 3 og brun dem fort i panna. Ha dem over i en ildfast form, dryss på salt og pepper.
Kutt purre og paprika evt. hvitløk i biter og ha over kyllingen.
Varm opp CF slik at den blir flytende, ha i revet ost  , evt. litt sambal olek og rør til den smelter, hell sausen over kylling og grønnsaker.
Stekes i ovnen 180-200 grader ca 30 min.
Serveres med blomkål,brokkoli, jukseris eller vanlig ris til de som spiser det. Lavkarbo foccacia smaker også nydelig til.

12 kommentarer:

  1. Åååh, det hørtes godt ut! :)) Hvordan går det så langt denne uka? Jeg har nettopp vært i bhg til min lille å spist oppcarbingsmåltidet - smaken av eggesalat igjen var jo bare nyyyyydelig!! :D Mmm.. Kjenner jeg er litt lei nå, men "står han av" ;) Bare få dager igjen.

    SvarSlett
  2. Janicke: Ja den er god og enkel:-)

    Signe: Jo det går strålende og med deg da?
    Jeg har hatt proteinkaffe til frokost begge dagene og omelett til lunsj, så middag/kvelds i ett + kost meg med proteinmousse på kvelden. Er ikke så sulten, så jeg har et håp om å komme meg ned på noe og 60 tallet før jeg drar på påskeferie:-) Om ikke annet enn 69,9 :-)
    Så blir det full sjerpings igjen etter påskeferien og frem til jeg drar på ferie igjen 6 uker etter påske:-) Så mitt mål på 68 kg til da er nok realistisk, men x fingrene for at jeg er imål med mine 65 kg som jeg ønsker:-)

    SvarSlett
  3. Ååååh :D Så flink du er! STår skikkelig på :)) Gleder meg til jeg endag ser 60-tallet... haha, men kan vel se lenge etter det ;) Èn dag blir det!

    Føler meg litt "utro" idag, siden jeg hadde det oppcarbingsmåltidet og syns alltid det er vanskelig og vende tilbake til PSMF etterpå.. Men har gått greit ellers idag! Kjenner jo fett-suget da :) Også snikleste jeg i innlegget over at du pleier å lage din variant av "smash" med bacongull og sjokolade, hihi - vil det si at du dypper dem i smeltet mørk, sjokolade og lar de stivne?

    SvarSlett
  4. Såså,er ikke så flink da:-) Jeg bare prøver iherdig å komme meg ned de der hersens kosekiloene mine:-) "smash" varianten på lavkarbo kan jeg legge ut som egen oppskrift, så er det flere som kan kose seg med den. Du har jo vært kjempeflink, du tok jo av endel i forrige uke du da. Jeg vet ikke hva jeg veier, skal på vekta onsdag 20 april:-) så da er det siste veiing som er avgjørende for hvor mye jeg har gått ned:-) blir spennende det.

    SvarSlett
  5. Hehe, sant :) Det blir spennende å se da. Tror ikke jeg har gått innmari mye opp med et oppcarbingsmåltid da, men ser for meg at vekten kan stå litt stille i morgen.. Torsdag og fredag igjen da ;) Så tror nok sluttresultatet skal bli greit :) Skal fortsette 26.april etter påske jeg også.

    Mmm, så den oppskriften på lavkarbo-smash nå! Det hørtes utrolig godt ut - og jeg som tester det meste med smeltet, mørk sjokolade jo :P hihi. Jeg skal teste det i helga :) prøvde meg på den suppen din til lunch idag forresten, den ble veldig grønn? Fulgte ikke oppskriften til punkt og prikke, men godt smakt den uansett :))

    SvarSlett
  6. Grønn blir den jo, det er jo brokkoli:-) Men kyllingfond eller kyllingbuljong og gode krydder lager jo en god smak og sammen med en dæsj kesam oppi ved servering er det godt synes jeg:-) Men liker gjerne grønt:-)

    SvarSlett
  7. Hehe, grønt er kult! ;) Tenkte liksom ikke at den kom til å bli såå grønn pga brokkolien på forhånd.. Men så kom jeg til å tenke på den tiden jeg laget babymat til min lille, da ble det jo ofte grønn mos når jeg hadde mye brokkoli i :P heh.. Den var veldig smakfull og kjempe god, skal absolutt lages flere ganger :)

    SvarSlett
  8. Great Chicken and cheese recipe! Wonderful taste

    SvarSlett
  9. Hi Derek, so nice that you like it :-) We like it too.

    SvarSlett
  10. Hei!
    Oppskriften ser god ut, men hva er CF? :)

    SvarSlett
  11. Hei Kjersti, CF er en forkortelse på creme Fraishe:-)

    SvarSlett