Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 15. april 2011

Kokos - skumboller

Tradisjonen tro så må jeg jo lage noe godt til lørdagsgodt/helgegodt.
Fikk så lyst på skumboller, så da måtte jeg jo lage meg noen. Tok utgangspunkt i Cecilie sin oppskrift.
Laget mange små, vet ikke hvor mange det ble, men mange. Laget de på en str. med en munnfull, greie å ha i fryseren og de smakte nam,nam.....

Skumboller

4 eggehviter
1 dl sukrin melis
1 ts vaniljepulver
3-5 dråper stevia vanilla creme  -  kan sløyfes om du ikke har
4 plater gelantin - bløtlegges i 5-10 min

200 gr mørk sjokolade
1- 2 ss cocosa

Pisk eggehviten stiv, pisk så inn melis og vaniljepulver, rør så inn stevia vanilla creme, klem ut vannet av gelantinen og rør den så ut i så lite kokoende vann som mullig, avkjøl litt. Rør så gelantinen inn i eggehviteblandingen. Ha alt i en pose. Dekk en bakeplate med bakepapir, dryss på kokos og lag små topper med blandingen. Sett så i fryseboksen ca 10-15 min. Smelt så sjokoladen, rør inn cocosa. Kle en ny bakeplate med bakepapir og dryss på kokos, dypp eggehvitetoppene i sjokoladeblandingen og så settes de på brette med kokos, dryss på litt kokos til slutt og avkjøl. Disse kan oppbevares i fryseren, da di tiner veldig fort. Kjekke å ha noe å ta til

3 kommentarer:

  1. Har en haug med eggehviter etter tiramisu lagingen så tror jeg må lage dette som påskegodis :-D Takk for tips!

    SvarSlett
  2. Ja det er jo greit å bruke til godis:-) Eller du kan lage rullekake og putte i fryseren. Vil du ha oppskrift? Eller du kan tørke en marengs og dra frem til påske og servere med krem og bær:-)Masse du kan bruke hvitene til:-) Jeg hadde masse plommer idag som ble brukt til eggemelk.

    SvarSlett
  3. å oppskrift på rullekake hadde vært supert :-D Marengs med sukrin er ikke så populært her..men disse skumbollene høres supre ut :-D Eggemelk er supert!

    SvarSlett