Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 18. mars 2011

Sjokolade brulee'

Dette blir dessert og kos ikveld, etter middagen:-)
3 - 4 porsjoner:

3 dl fløte
1 ss sukrin
5 dråper stevia vanilje - vaniljeessens kan også brukes
1 ts vaniljepulver
3 dråper stevia sjokolade - kan droppes
50 gr mørk sjokolade  - prøv deg frem med mengde, kakaopulver kan også brukes
1 egg

Varm opp fløte, sukrin, stevia og vaniljepulver til kokepunktet.
Rør så inn sjokoladen til den smelter.
Visp så egg sammen med en gaffel, rør så inn i sjokoladeblandingen, siles, fordeles så i 3 ildfaste former.

Stekes i vannbad ca 30 - 40 min på 125 grader, prøv deg frem ang. steketid, den blir for hard om den stekes for lenge, noe jeg gjorde første gang. Men husk øvelse gjør mester. + ingen ovner er like.

Serveres lunken. Kan fint "varmes" litt opp i microen slik at den blir lun/lunken igjen om den har blitt helt avkjølt. Sjokoladevarianten smaker absolutt best når den er litt lunken.

Droppes sjokoladen og stevia med sjokoladesmak så er dette creme brulee'

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar