Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

tirsdag 15. mars 2011

"pasta carbonara"

Idag fikk jeg lyst på "pasta". Mekket da sammen noe med kyllingkjøttdeig og squash pasta.

200 gr revet squash - 4,4 karbs
300 gr kyllingkjøttdeig -0 karbs
35 gr løk - 2 karbs
36 gr rød paprika - 1,66 karbs
8 gr hvitløk - 1,3 karbs
51 gr fløte - 1,48 karbs
52 gr creme fraishe - 0,83 karbs
0,5 ts sambal olek - chilipaste - kan også bruke finhakka chili om du ønsker
25 gr jarlsbeg - 0 karbs
Salt,pepper og annen krydder etter ønske

Totalt 11,67 karbs i denne middagen som er for 2 småspiste eller 1 storspist.

Riv squashen med juliennejern, dryss på salt og la det ligge og renne av seg litt mens du lager det andre.
Stek kjøttdeigen, ha i løk, paprika og hvitløk som er hakket i biter, la surre litt, skylle så av saltet på squashen, ha den i panna og bland godt, bland så fløte og CF. Hell dette over i panna og la det stå og putre litt, smak til med krydder. Dryss over ost ved servering. Nam,nam dette var digg:-)

P.S. et lite tips som funker super bra er å legge squashen i en salatslynge etter at du har skylt den, slyng i vei vola..... tørr fin squash:-)  Jippi en duppeditt som kan brukes til mer enn salat:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar