Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

torsdag 31. mars 2011

Pølsegrateng

200 gr bacon
1 pk vossafår ( 5 karber pr 100 gr. så kan bruke annen pølse, men det var den jeg hadde i hus denne gang)
1 middels stort blomkål
2,5 dl fløte
1 ss smør
2 fedd hvitløk
50 gr løk
Revet ost
Oregano

Start med å hakke blomkål i småbiter og kok opp dette med smør, 1 fedd hvitløk og fløte. Mens blomkålen koker, kutter du bacon i terninger og fordeler det utover en bakepapirlkedd stekeplate og steker gyllent i ovnen på 250 grader. Mens dette står og koker og steker, kutter du pølser,løk og hvitløk i passe biter og steker lett i panna. Riv så osten.
Når blomkålen er kokt moses den raskt med stavmikser. Bland så inn bacon og pølseblanding i blomkålmosen. Nå kan du velge om du vil røre inn osten også eller ha den på toppen. Jeg valgte å ha den på toppen nå, men det blir nok en fastere konsistens om osten røres inn med det andre. Men blir jo samme smak. Stek midt i ovnen 200-220 grader til den er gyllen. Servers som den er eller med brokkoli og andre grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar