Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 7. mars 2011

Man tager hva man haver

Idag fant jeg ut at det var på tide å ta en opprydding i kjøleskapet mitt. Greit å få tømt det skikkelig og vasket, får liksom bedre oversikt over hva man har og ikke har. Så jeg tok alle grønnsaken jeg hadde, litt ost, cf og noen ferdig stekte kyllingfileter, naaaaaam det ble en kjempegode middags lunsj, så nå er jeg stappmette.

Oppskriften ble til under veis og er som følge:

75 gr sjampingjong
85 gr løk
45 gr rød paprika
50 gr vårløk
150 gr squash
6 gr hvitløk
50 gr sukkererter
70 gr brokkoli
135 gr blomkål
145 gr creme fr.
50 gr fløte
110 gr jarlsberg
salt,pepper,kyllingfond

ca 400-500 gr stekte kyllingfilter

Kutt alle grønnsakene i biter og bland de sammen i en ildfast form. Rør sammen cf og fløte, hell over grønnsaken, ha på kylling fond og ønsket krydder, dekk til med ost. Stek  nederst i ovnen 200-220 grader i ca 30-45 min. Jeg delte kyllingfiletene i skiver hadde over og stekte videre i ca 15 min. Mmmmmmm helt himmelsk god smak.

Ca 28-29 karber på hele formen, så det er ca 7 karber pr. porsjon om 4 stk deler denne formen til middag. Da blir alle mette og gode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar