Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 28. mars 2011

Bounty sjokolade

Jeg har fått en vane eller uvane å lage godteri til helgen. Denne helgen ble det bounty sjokolader. Det er jo flere som har oppskrift på dette, men jeg må nå alltid lage min egen vri da:-)
Min oppskrift ble som følgende:

60 gr sukrin
50 gr cocosa
135 gr kokosmelk - kun den tykke kremete delen som skiller seg
55 gr fløte
180-200 gr kokoks
5 dråper stevia med sjokoladesmak - kan sløyfes
300 gr sukkerfri mørk sjokolade - jeg bruker cloetta sin 72%

Ha sukrin og cocosa i en kjele og la dette smelte forsiktig. Ha så i kokosmelk og fløte, varm så opp til kokepunktet. rør så i kokosmasse og stevia om du bruker det.
Jeg brukte silikonformer fra Ikea som gir lange stenger. Satte de i fryseren ca 1 time.
Trykket de så ut av formen, delte i 2 og dyppet i sjokolade, Sjokoladen smelter du enkelt i mikroen. Dette ga 30 stk. gode bounty sjokolader.

P.S. alle silikonformer beregnet på isbiter fra Ikea er supre å bruke til å lage sjokolade i og de koster kun 9,- kr pr stk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar