Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 7. mars 2011

Erstatning for fløte i kaffen - eggemelk

Jeg har bestemt meg for å kutte ut fløten i kaffen denne uka iallefall og som erstatning lager jeg eggemelk.
Eggemelk lages slik:

25 gram meierismør -smeltes
2 dl vann - kokes
1 rå eggeplomme
noen dråper stevia vanilje eller annen søtning du ønsker/liker

Jeg "skviser" sammen smelta smør og kokende vann med stavmikser et par sek. har så i eggeplomme og "skviser" med stavmikser, så tilsettes søtningen. Avkjøles litt og oppbevares i kjøleskap til du skal bruke den. Nydelig i kaffen og metter godt som et mellommåltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar