Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 28. mars 2011

Dagens middag

Jeg har fri fra jobb idag og da betyr det husvask og litt kreativ middag:-)
Ble til at jeg laget middag og frokost isamme slengen. Det ble omelett med bacon til frokost og kjøttpudding til middagen.

Kjøttpuddingen laget jeg av dette:

1 kg kjøttdeig
3 eggeplommer
2 hele egg
50 gr løk
2 ts sambalolek
salt og pepper
3 dl fløte
ca. 200 gr bacon - rått bacon, blir jo letter i vekt etter steking:-)
Ville hatt i purreløk, men hadde ikke det i hus, så da ble det litt vanlig løk.

Ha alt utenom fløte og bacon i en kjøkkenmaskin og bland godt, spe så med fløte til passe deig. Ha halve røren i en brødform, legg på stekte baconskiver, fordel så resten av røren over, sett inn i ovnen. Stekes i vannbad nederst i ovnene på ca 175 grader ca 1 time
N.B. ikke kast kjøttkraften som kommer ut av puddingen. Bruk den til å lage god saus.

Dette skal severes med fløtegratinerte sellerirot, brokkoli og peppersaus
Sausen lager jeg av kraften som kommer fra kjøttpuddingen + fond og så har jeg i peppermiks og litt fløte, enkelt og godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar