Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 28. mars 2011

Lavkarbo

Ja hva er lavkarbo? Er det en slankediett, en kur,en moteting eller en livsstil? Jeg personlig mener at det er en livsstil. Jeg har selv levd til og fra på lavkarbo siden 2007, men det siste året har vi  "les jeg" levd lavkarbo hele tiden altså 7 dager i uka. Men nå for tiden så lyser det jo mot oss i alle ukeblader hver eneste uke om den ene og den andre som har gått på denne kuren eller lever slik. Merket at det begynte å ta seg opp via pressen utpå senhøsten. Da begynte ukeblader å skrive om lavkarbo, det var debattprogrammer på tv.
Ja det sto om den ene "kjendisen" etter den andre som hadde blitt så slank av lavkarbo kuren. Det er IKKE en kur, det er en livsstil. Det er et valg man tar over hvilken mat man vil spise.Hva som gjør godt for kroppen sin. En prøver og feiler litt i begynnelsen, men så går det seg til og vi fleste får en del kunnskap over hva lavkarbo er og hva den gjør med kroppene våres. Det er ofte best å begynne enkelt og sikkert, så utvider en menyen ettersom kunnskapen blir større. Om jeg virker litt frustrert nå så er jeg det:-) Men både på en positive og negative måte på samme tid. Har nemlig vært på butikken og jeg vet ikke hvor mange av bladene som sto der i hylla lyste mot meg, slank med fett, kiloene raser av med lavkarbo suksess. Ukebladene har rett og slett hevet seg på en trend for å få selge blader. Før har de skrevet om tradisjonelle slankekurer,der en teller kalorier og skal leve magert, nå står det om lavkarbo hver eneste uke. Er det bare jeg som reagerer?
Det er jo greit at så mange som mulig får informasjon om lavkarbo da, men trenger det stå i flere ukeblader hver uke in månedsvis? Kanskje jeg overreagerer, men..........
Hva mener dere andre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar