Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

lørdag 14. mai 2011

Snickerskake

Idag har jeg laget den beste lavkarbo kaka ever:-) Den falt i smak hos alle. Så denne skal absolutt lages igjen.

Snickerskake:

200 gr peanøtter
50 gr paranøtter
3 eggehviter
3 ss sukrin
2 gr steviapulver
8 gr fiberhusk

Pisk eggehviten stiv, ha i litt og litt søtning og pisk den slik at du kan holde bollen over hodet.  Bland inn grovhakka nøtter og fiberhusk. Ha i en rund form dekket med bakepapir og stek på 180-200 grader i 25 min midt i ovnen.

Avkjøl.

Mens kaken avkjøles lager du sjokoladefyll/krem:
100gr meierismør
100 gr mørk sukkerfri sjokolade
3 eggeplommer
2 ss sukrin
10 dråper stevie med sjokoladesmak
2 ss sterk kaffe

10 gr peanøtter til pynt

Smelt smør og sjokolade over svak varme, ha i kaffeog stevia og avkjøl litt. Pisk eggeplommen og sukrin stivt, rør så inn sjokoladeblandingen.

Pisk 3 dl fløte, ha på den avkjølte kakebunnen, ha så på sjokoladekremen og hakka peanøtter, sette kaldt og nytes.

Hele kaka har 29,34 karbohydrater. Så da er det bare til å dele opp X antall stykker og dele så finner en ut hvor mange karber det er pr. stk. Deler du kaka i 12, så blir det 2,44 karber pr stk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar