Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 30. mai 2011

Et lysere lavkarbo brød

Igår bakte jeg et kjempegodt litt lysere lavkarbo brød. Dette falt i smak hos alle her i huset:-) Jeg mikset sammen litt av div. oppskrifter og det ble liksom bare til.

8 egg
1 boks rømme
3-6 ss nøytral olje
3 ts bakepulver
60 gr kruskakli
50 gr fiberhusk
50 gr malte solsikkekjerner
50 gr malte gresskarkjerner
50 gr malte valnøtter
80 gr malte linfrø

Pynt med noen hele frø

Ha nøtter og frø i en fooodpr. og mal dette fint, rør så egg, rømme og olje sammen med en satvmikser, bland inn det tørre, bakepulver til slutt. Kle en brødform med bakepapir og hell røren oppi. Røren er ganske tyntflytende, men det skal den være. Stek brødet på rist, nederst i ovnen, ca 55 min på 180 grader, ta så brødet utav formen og stek i 10-15 min. til, avkjøl. Jeg lar alltid lavkarbo brød ligge å "tørke" på rista noen timer eller natta, før jeg legger de i en pose og oppbevarer i kjøleskap.

4 kommentarer:

  1. Hei. Hadde ikke kruskakli og bruket fiberhusk istedet. Da ble den mer deigete i stedet for røre, men like lekker og luftig etter steking. Meget god oppskrift!

    Mvh
    Ruth R

    SvarSlett
  2. Hei Ruth, så kjekt at du likte brødet:-)) Her i huset liker de det også, men favoritten er det andre brødet jeg har her på bloggen med malte mandler. Men det er nok mer av størrelsen på skivene og ikke smaken:-))

    SvarSlett
  3. Smaker ikke dette egg? Jeg er så lei av eggsmak på alt, så brød er nærmest borte her. Men det hadde vært greit å kunne ha noe som er lettvint å spise og leter desperat på en brøderstatning som jeg kan leve med. Fint om du har noen tips.

    SvarSlett
  4. Heisann, om du sliter med at du føler eggesmak av brøderstatninger, så reduser litt på eggmengden og tilsett litt mer malte frø, fiberhusk etc.... bare å prøve seg frem. Jeg liker veldig godt polarbrødene og rundstykkene mine her på bloggene synes ikke at disse har eggesmak. De er også greie å bake opp og putte i fryseren. Polarbrødene har jo en mulitfunksjon, gode med kaldt pålegg, nydelig med ost og skinke som ostesmørbrød/sandwich eller som minipizza. Knekkebrød er jo uten egg så om det er noe å legge pålegget på kan du jo bruke dette. Men må du ha brød? Jeg spiser nesten aldr brød lenger. Går i perioder.Blir smoothie og en kopp kaffe med soyamelk til frokost. lunsj er det ofte bare en kopp kaffe med soyamelk da smoothien metter meg veldig lenge. Kan evt ta litt nøtter eller en boks med makrell i tomat eller yoghurt med chiafrø. Så blir det middag avfugl, fisk eller kjøtt med grønnsaker. Kvelds blir det ikke alltid plass til da middag inntas veldig sent her i huset pga jobbing og treningsrutiner, så middag og kveld blir slått isammen. Lykke til med jakten på ditt optimale brøderstatning.

    SvarSlett