Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 20. juni 2011

Lavkarbobrødet mitt med en liten vri

Som nevnt i gårsdagens innlegg så bakte jeg brød, noe jeg gjør hver helg, så er det liksom gjort for uka:-) Men igår så gjorde jeg en liten vri med det jeg hadde oppi, oh my good det er det beste brødet jeg har bakt iallefall, nesten som "vanlig" brød. Jeg baker alltid 2 brød når jeg først går i gang, så dette er oppskriften på 2 brød. Vil du lage kun 1 om gangen så halver oppskriften. Men brødet går fint ann å fryse.

2 lavkarbo brød

250 gr mandler - males
16 egg
2 beger rømme
12 ss nøytral olje
4 store ss fiberhusk
100 gr sesamfør
100 gr solsikkekjerner
100 gr linfrø
kruskakli til passe deig
6 ts bakepulver
2 ss sukrin
1/2 ts salt

Start med å male mandlene, ha så egg, rømme,fiberhsuk og olje i en bolle og mos sammen med en stavmikser til en glatt røre, la stå og svelle et par minutter.  Rør inn de malte mandlene. Ha så i sesamfrø, solsikkekjerner og linfrø. Rør dette godt inn i eggeblandingen sammen med sukrin og salt.  Ha i kruskakli til passe deig, deigen skal være litt løs, slik at du kan helle den oppi brødformen. Rør så  til slutt i bakepulver. Kle to brødformer med bakepapir, ha oppi røren, pynt med litt frø og stek nederst i ovnen på rist 180-200 grader i 1 time, ta så brødet utav formen og stek videre på rist i 15 min. Avkjøl. Oppbevares i kjøleskap og er utmerket å fryse. Jeg spiset dette med høvlet meierismør, nam,nam det var knallgodt. Ble litt lysere enn de andre brødene jeg har bakt og skikkelig fluffy liksom. Absolutt godkjent.

P.S. noen ganger når jeg baker brød maler jeg alle korn,frø og mandler, det blir også skikkelig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar