Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 16. januar 2012

Melkefri rømmegrøt

Etter at jeg måtte legge om kostholdet mitt p.g.a intoleranse så er det enkelte ting jeg etterhvert har savnet mer enn andre ting. Jeg er et middagsmenneske, elsker varm mat i alle former og fasonger. Ofte ble det egg i en eller annen fasong, men det er uaktuelt nå. Så var det rømmegrøt eller smørgrøt som jeg også liker veldig godt. Det var da jeg kom på at det måtte da la seg gjøre å lage på soyaprodukter og margarin uten melk. Som tenkt så gjort og det ble ikke så værst resultat heller:-)

Melkefri rømmegrøt:

2 ss melkefri margarin
2 dl soyafløte
1 boks sour supreme - soya rømme
1 dl kaldt vann
1 toppet ts johannes brød kjernemel
litt salt, sukrin

Smelt margarin i en gryte, ha i fløte og rømmen, kok opp rist så kaldt vann og JBK sammen, rør inn i rømmeblandingen og rør godt mens det koker opp. Smak til med salt og søtt og la koke i 5 min. eller til passe konsistens.

Kuter du ut rmmen og bare bruker soyafløte og soyamelk så blir det smørgrøt.

Serveres med en klatt smør ( melkefritt), sukrin og kanel dryss.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar