Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 9. januar 2012

Første uke med riktig mat

Da var min første uke der jeg kun har spist mat som er bra for kroppen min unnagjort. Har aldri vært så trøtt og slapp noen gang. Mangler helt energi og vil bare sove,sove og sove. Ikke normalt for meg som fyker rundt i huset som en vind og får høre til stadighet at jeg er hyper. Så her må det være en form for abstinens og utrensing på gang. Går mye mer på toalettet og gjør bimmelim nå enn da jeg levde 100% lavkarbo. Nå prøver jeg å leve redusert lavkarbo, men skal tilbake på et mer stabilisert nivå av karbo når jeg er skikkelig inne i rutiner på matintoleransematen min. Hereg.... så mye luft jeg har i magen nå. Lavkarbo mat er jo "gassfri" mat :-) så nå som jeg inntar fler karbohydrater enn jeg har gjort på flere år, så merker jeg at på kveldene er rene gassverket i magen. Kan jo gjerne komme av at jeg spiser endel kål i woken da:-) Så hva har jeg spist i min første uke med 100% fokus på matintoleransen. Jo jeg har byttet ut vanlig fløte i kaffen med soyfløte eller melk. Til frokost har det blitt de rundstykkene jeg har lagt ut oppskrift på med soya ost, skinkepålegg, eggfri majones, hjemmelaget syltetøy av eple eller bringebær/jordbær. Lunsjen har blitt mye det samme om jeg har orket mat da.  Middag/kvelds har blitt mye wok med laks eller kylling, tacosalat med kyllingkjøttdeig, etc.... Så det har gått veldig greit matmessig. En vanlig dag kan f.eks se ut slik:

Frokost:  1 kopp kaffe med soyamelk/fløte, 1 rundstykke med pålegg, eggefri majones og agurk

Lunsj:      1 kopp kaffe med soyamelk/fløte - er jeg sulten spiser jeg gjerne et rundstykke her og som frokost.

Middag/kvelds: har blitt wok med laks eller kyllling, eller salater med kyllingkjøttdeig krydret godt med hjemmelaget tacokrydder.

Kos eller dessert har blitt soya sjokoladpudding eller hjemmelaget bounty som er melkefri:.)

Så nå er jeg inne i min andre uke og X fingrene for at energien kommer tilbake snart. Trening og husarbeid er et ork, må ta meg selv i nakken for å orke å gjøre noe som helst. Alikevel ble det trening 3 ganger + 1 times rask gange tur i uka som var, så litt fornøyd må jeg jo være selv om energien er på bånn. Skal prøve å få laget noen nye oppskrifter denne uka og. Skal holde dere oppdatert med hvordan det går fremover. Ha en fin uke allesammen.

2 kommentarer:

  1. Kjenner til dette med å ikke fise så mye. Hender jeg fortsatt fiser da men ikke like mye som da jeg spiste høykarbo-mat. Så det er noe i det. Masse lykke til med det du holder på med. :)

    SvarSlett
  2. Hei,hei en rosa fugl:-) søtt nick foresten. Takker for lykkeønskninger:-)

    SvarSlett