Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 2. januar 2012

Glutenfrie runsdtykker uten egg og melk

100 gr malte linfrø
100 gr malte sesamfrø
100 gr malte gresskarkjerner
20 gr fiberhusk
40 gr kokosmel
50 gr chia frø
2 ts bakepulver
1 ts natron
3 ss rapsolje
500 gr soya yoghurt naturell

Bland alt det tørre, rør så inn yoghurt og olje. Strø masse gresskarkjerner utover en bakeplate dekket med bakepapir og form rundstykker. Jeg fikk 12 stk. av denne oppskriften. Stek midt i ovnene på 180-200 grader i 25-30 min.

Kan også steke dette som brød med eller uten form. En revet gulrot smaker også nydelig i disse rundstykkene.

4 kommentarer:

  1. Det så godt ut! Kan man erstatte chiafrø med noe? Har ikke og vet ikke hva det er.. ;)

    SvarSlett
  2. Heia LenePene, chia frø kan lett kuttes ut eller utelates. Da tar du bare litt mer av de andre kornsortene eller putter oppi litt mer fiberhusk eller om du tåler solsikkekjerner kan du bytte med dem:-) De var veldig gode og egner seg for frysing også. Metter godt og har fin konsistens. Ønsker deg lykke til med bakinga:-)

    SvarSlett
  3. Skal ikke gresskarkjernene inni eller oppå rundstykkene...?

    SvarSlett
  4. Kan eg erstatte kokosmel med mandel eller sesammel?

    SvarSlett