Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 14. november 2011

Lasagne

Her i huset har det blitt testet flere typer lasagne de årene vi har levd på lavkarbo mat. Noen med ymse resultat og noen veldig gode. Vi har i lange tider brukt squash som erstattning for pastaplatene, men den senere tiden er squashen byttet ut med neper etter inspirasjon fra nannah tror jeg detvar at jeg leste en gang i sommer. Men jeg er iallefall kommet frem til en versjon av lasagne som er enkel og supergod.

Du trenger

1 pk fløte
1 pk philad.ost (300gr)
1 pk kjøttdeig ( 700gr)
1 rødløk
2-3 fedd hvitløk
1/2 rød chili
1 pk neper
1 boks herm. tomater
1 boks tomatpure ( landlord)
salt,pepper,sukrin,oregano

Jarlsberg

Start med ostesaus:
Ha fløte,phil.ost,salt og pepper i en kasserolle eller bolle og mos sammen med en stavmikser, trenger ikke å varme opp denne sausen, bare mose sammen.

Stek kjøttdeigen gyllen, ha i finhakka løk,chili,hvitløk, la dette surre litt sammen. Ha så i hermetiske tomater og tomatpure. Smak til med salt, pepper og litt sukrin. Det søte runder smaken litt på tomatene, men er ikke nødvendig, så kan droppes om du vil, men det er snakk om 1/2 ts. La dette stå å trekke litt.
Imens skreller og kutter du opp nepene i tynne skiver, viktig at de er tynne.Jeg kutter de i foodpr.
Legg så kjøttsaus,neper og ostesaus lagvis topp det hele med masse revet ost og et godt dryss med oregano.

Stekes på 200-225 grader i 30-45 min

Velbekomme


Ingrediensene

Fløte,ost,salt og pepper

Ostesausen



Kjøttdeig,løk,chili,hvitløk,herm.tomater og tomatpure

Kjøttsaus og neper

Ha over ostesaus og forsett med kjøttsaus osv..

Topp det hele med masse ost et dryss av oregano og stek.
Ferdig stekt og klar til å nytes:-)

Denne formen er grei å lage kvelden før, steke den og sette kaldt og klar for oppvarming dagen etter. Eller lage stor porsjon den ene dagen og ha rester dagen etter:-) Spises som den er, eller med en enkel salat til.
Vi spiser den ofte som den er den ene dagen uten tilbehør og så lager jeg en enkel salat og foccaciabrød dagen etter når vi har det som restemiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar