Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 4. juli 2011

Verdens beste

Etter inspirasjon fra Nannah så laget jeg igår verdens beste eller Kvæfjordkake. Forandret litt på oppskriften, men ikke mye. Den falt i smak hos alle. Ingen merket at det ikke var orginalen men kun en "kopi".

Bunn 1
100 gr mykt smør
50 gr sukrin
2 gr stevia = 2 stk porsjonpakker
1 dl kokosmel
1 ts bakepulver
1/1-1 dl fløte
4 eggeplommer

Pisk smør og det søte lyst og luftig, ha så i en og en eggeplomme, pisk godt mellom hver gang. Rør så inn det tørre og "juster" deigen med fløten.

Ha den så utover en papirkledd langpanne.

Bunn 2 ( toppen)
4 eggehviter
3 ss sukrin
1 g stevia
35 gr mandlespon eller hakka mandler

Stivpisk eggehvitene, ha litt og litt søtt ettersom hvitene begynner å stivne. Ha dette så over bunn 1 og dryss over mandelspon eller hakka mandler.

Stek midt i ovnen 180 grader ca 30-40 min ( p.s. ikke åpne døren før det er gått 30 min) når kaken er ferdig stekt, skru av ovnen og lukk opp døren, la kaken stå og sette seg litt før du tar den ut ca 5 min.

Jeg valgte å fylle med vaniljekrem.

1 pk vaniljesaus fra eldorado - den uten sukker
3 dl fløte
1/2 ts vaniljepulver

+ 3 dl fløte
1 ss sukrin

Kok opp sauspulver, fløte og vaniljepulver, avkjøl. Pisk så fløte og sukrin stivt, bland dette med vaniljekremen.

Del kaka i 2 og legg kremen på den ene delen og legg så den andre kaken oppå, settes kaldt til servering.

Eldorado sin vaniljesaus uten sukker inneholder 7,6 g karber pr 100 gr ferdig vare om den lages på melk. Jeg har valgt å ikke legge så mye vekt på dette, da jeg lager den på fløte og så blir det jo veldig llite utav det med kun et kakestykke. Men de som er veldig, veldig strikse kan jo lage vaniljekremen helt fra bunnen av. Ikke vanskelig det heller, men igår var jeg litt i farta og skulle ta med kaka som en overraskelse på et impulsbesøk.

4 kommentarer:

  1. Takk til deg og Nannah for denne! :) Skal definitivt testes når det kommer en passende anledning! :)

    SvarSlett
  2. Hei Helen:-) Ja denne kan du glede deg til å teste, den er kjempegod. Snickerskaka mi er også en favoritt. Bare et lite tips:-)

    SvarSlett
  3. Den står i ovenen nå...Gleder meg...Har ikke mer fløte så den blir ikke ferdig før i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper den faller i smak. Den slår iallefall alltid ann her i huset:-)Knib fra meg

      Slett