Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

torsdag 21. juli 2011

Atkins induksjon dag 6

Jeg ligger litt i forkant med menyene nå. Må handle inn til helga idag, så da måtte jeg jo ha klart for meg hva jeg skulle lage av mat. Greit for de av dere som  følger menyen, så vet dere også hva som skal handles inn.

Frokost: Omelett
3 egg, 3 ss fløte, 25 gr jarlsbeg,50 gr kokt skinke,25 gr tomat, 5 gr vårløk, 25 gr rød paprika
Smør til steking eller stekes på bakepapir i en ildfast form i ovnen.
Totalt: 3,55 karber

Lunsj: Samme som frokost, lager dobbel porsjon og bare varmer opp til lunsjJ
Totalt: 3,55 karber

Middag: Kyllingklubber med  ovnsstekte  grønnsaker
250 gr kyllingklubber
50 gr rødløk, 100 gr squash, 100 gr sellerirot, 50 gr paprika, 1 fedd hvitløk, sambal olek, salt og pepper
Forvarm ovnen till 200 grader. Hakk hvitløken og bland litt diverse krydder ( bruk det du liker) i ca 0,5-1 dl rapsolje sammen med hvitløk og sambal olek. Hell over kyllingen og stek i ovnen 15-20 minutter. Mens kylling steker gjør du klar grønnsakene. Etter 15-20 min fordeler du grønnsaken over og steker videre i ca 15 min.
Totalt 12,57 karber

30  gr fløte som fordeles utover dagen i kaffien. Dette gir totalt 0,87  karber.

Totalt for hele dagen blir 20,54 karbohydrater
Energi: 2765 kcal – 76% fett – 21% protein – 3% karbohydrater

2 kommentarer:

  1. Hvorfor så høyt energinivå for en dag? Er det Atkins-introduksjonen som legger opp til et så høyt energinivå, eller er det du som legger opp til det?
    Ettersom jeg har forstått er det ikke meningen man skal øke energimengden så mye (nesten 1/3) selv om man spiser lavkarbo(hf), men holde det gjevnt, bare erstatte energien fra karbohydrater med energi fra proteiner og fett. Eller i utgangspunktet "ikke telle kalorier, bare telle karbohydrater"...

    SvarSlett
  2. Heisann, på lavkarbo teller en ikke kcal men kun karbohydrater. På Atkins Induksjon er det daglige inntak av karbohydrater ca 20. Men om du en dag havner på 18 og neste på 22 er det ingen krise. At kcal mengden varierer fra dag til dag er bare tilfeldighet og har ingen betydning for de fleste. Noen må derimot telle kcal også på lavkarbo, men ikke alle og i utgangspunktet skal en ikke, men vi er alle forskjellige, så det handler om å prøve å feile og finne hva som passer for seg.

    SvarSlett