Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 8. april 2011

Coleslaw

Da var morgendagens coleslaw laget klar. Jeg tok utgangspunkt i Lena Beatrice sin, men gjorde min egen vri på den. Byttet ut CF med fløte, da jeg ikke hadde CF og tenkte at jeg lager jo waldorfsalat med fløte og majones, så da blir nok coleslaw'n også god med den blandingen:-)

Coleslaw

160 gram hodekål - finsnittes
65 gram -gulrot rives grovt - 2,99 karber
30 gram rød løk - finsnittes

150 gram fløte - piskes til milk shake konsistens
100 gram majones
3 gram sitronsaft
salt, pepper

Finsnitt grønnsakene, pisk fløten, bland sammen fløte, majones, sitronsaft, salt og pepper, vend inn grønnsaken. Passer supert som tilbehør til grillmat og middager. Jeg har laget den til kylling vinger/lår vi skal ha imorgen. Dette er en passe porsjon til 2 - 3 personer. Men har du masse annet tilbehør så er det nok til 4.
Om du lurer på gulroten og lavkarbo, så er denne gulroten rå, det er først som kokt karbene/GI skyter i været på gulroten. Så litt rå gulrot er ok av og til:-) Du kan også få litt mindre karber totalt i denne om du bytter ut fløten med CF. Men du sparer kun ca 2 karber på de 150 gr.

Totalt har denne oppskriften 19,42 karber


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar