Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 15. april 2011

Aioli

Ikveld skal vi ha pizza og jeg synes det er nydelig med rucola og aioli på pizzaen.Gir så god smak, så derfor måtte jeg jo lage meg en porsjon og denne varer nok hele helgen. Skal brukes til flere ting som kokt egg og avokado, nam,nam.....

1 helt egg
1 eggeplomme
1-2 fedd hvitløk
1 ss hvitvinseddik
1 stor ss sennep
salt
pepper
en dæsj sitronsaft
rapsolje

Ha alt oppi et litermål, hell på med olje til det kommer opp til 0,5 liter sett stavmikser i bunnen av litermålet, start og mens du drar opp stavmikser sakte, så blir aiolien til underveis, smak til om den trenger mer krydder eller sitronsaft, Ferdig til å nytes, Så enkelt. Majones lages på samme måte, men da kutter du ut hvitløken. Slik får du en enkel majones uten sukker:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar