Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

søndag 1. januar 2012

Allergivennlig sjokoladekake

Kakebunn:

125 gr melkefri margarin
100 gr sukrin
1-2 ss kakao
1 ss natron
1 ts kanel
2 pk sour suprem eller 500 gr soya yoghurt naturell
200 gr toro glutenfri kakemiks - uten egg,melk og hvetestivelse
litt soya eller rismelk
50 gr. melkefri sjokolade

180 grader midt i ovnen ca 30 min.

Glasur:

50 gr melkefri sjokolade
50 gr melkefri margarin
ca 10 dråper stevia vanilla creme
ca 4 ss soya fløte
100 gr sukrin melis eller mal tagatesse med stavmikser

Bunnen:
Bland alt det tørre, smelt margarinen og rør inn sour suprem sammen med smelta smør i røren, spe evt. med litt soyamelk om røra blir for tykk, ha så i 50 gr hakka sjokolade. Kle en liten langpanne med bakepair og stek kaken.

Glasur:
Ha smør,sjokolade,vanillacreme og fløte i en kjele og smelt sammen over svak varme. Ta så bort fra varmen og rør inn melisen, avkjøl noe.

Når kaka er ferdig stekt lar du den stå litt på benken for å kjølne litt, men mens den ennå er lunken prikker du over den med en gaffel og har så sjokoladeglasuren over. Sett kaldt. Etter en stund kan den nytes eller fryses ned i passe porsjoner. Veldig saftig og god kake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar