Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 17. oktober 2011

Lavkarbobrød uten meieriprodukter

Laget 2 stk av dette brødet i går og de ble nydelige. Men smarta meg puttett det vi ikke spiste i fryseren før jeg hadde fått tatt bilde av de, men skal bake de igjen snart, så da skal jeg legge ut bilde:-) Går litt fort her av og til.

Oppskrift på 1 brød:

2 gode ss fiberhusk
1,5 dl vann
1,5 dl knuste linfrø
1 dl solsikkekjerner
0,5 dl sesamfrø
0,5 dl gresskarkjerner
1 dl mandelmel
1 dl soyamel
0,5 dl chia frø
2 ts bakepulver
1 neve eller ca 0,5 dl gojibær
4 ss rapsolje
4 egg
litt salt

Bland alt sammen, la stå ca 5-10 min slik at fiberhusken får tyknet deigen. Dette brødet skal stekes uten form som et rundt brød. Når deigen er passe tykk til å kunne formes til en stor bolle, har du den på en en bakepapirkledd stekeplate og former en bolle, ha gjerne litt vann på hendene så går det lettere:-)Det blir en herlig skorpe på brødet og søtsmak av gojibærene. Minner litt om et grovt "julebrød" på en måte.
Jeg drysset gresskarkjerner over det ene brødet som pynt, men dette er ikke nødvendig, smaker supergodt uten også.

Stekes på 160- 180 grader midt i ovnen ca 1 time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar