Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

tirsdag 4. oktober 2011

Frokost og andre spisevaner

Vi er opplærte etter gammle kostholdsråd at frokost er dagens viktigste måltid. Dette starter forbrenningen og gir masse energi utover dagen. Det var det vi lærte da vi gikk på skolen. Men det var før lavkarbo ble kjent. På lavkarbo skal en spise kun når en er sulten og ikke hver 3 eller 4 time som andre kostholdveiledere mener vi bør gjøre, særlig om det er tradisjonell mat som inneholder mange karbohydrater. Men har en i flere år spist etter lite og ofte prinsippet, kan det være vanskelig å snu på trenden når en går over til å spise lavkarbo. Meg selv inkludert. Ja jeg slet mye med dette å ikke spise hver 3 time i begynnelsen, jeg hadde jo gjort dette i flere år, plutselig skulle jeg kun spise når jeg var sulten??? Men når var jeg sulten? Synes fremdeles at det kan være vanskelig å kjenne på om jeg er sulten, sugen eller tørst, så noen ganger hender det at jeg spiser bare for å spise jeg også. For det kan være at det passer best å spise da. Vi lever jo tross alt i et samfunn der det er andre enn oss selv å tenke på og da må en av og til spise eller gjøre ting når det passer best inn iløpet av dagen.  Men nå vet jeg at det er flere mennesker som sliter med å få i seg mat på morningen. De klarer rett og slett ikke få ned en bit, for disse er det greit å ta en kopp kaffe med fløte, kaffelatte av eggemelk eller en smoothie, dette vil holde de fleset igang frem til lunsj uten problem. For om de ikke har lyst på mat, så er de litt småsultne har jeg blitt fortalt. Jeg er altså ikke i den kategorien:-) Jeg elsker frokoster, ja jeg kan spise middag til frokost uten problem, men jeg er et "vanedyr" blir mye lik mat iløpet av en uke. Særlig frokost og lunsj, men dette er litt for enkelthet og for at jeg blir fort matlei.
Nå har jeg nettopp hatt 1 uke med pannekakedilla til frokost og lunsj, servert med rømme og blåbær:-) Uka etter ble det rømmegrøt med smørklatt,sukrin og kanel til frokost og lunsj. Da laget jeg ofte dobbel porsjon til frokost eller så laget jeg det kvelden før og bare varmet opp. Denne uka har jeg spist eggehakk med smør,vårløk og salami de 2 første dagene, så får vi se om det blir frokosten resten av uka. Men eggehakk er så mektig at jeg ikke klarer å spise det til lunsj også. Men bakte jo kjempegode rundstykker igår, så det ble lunsj da og det blir nok det idag også:-) Nydelig med smør,graddost og paprika sammen med en god kopp kaffe med fløte og 1 ts cocosa oppi. Ble mye "raddel" på meg her nå:-) Men er vanskelig å stoppe noen ganger når jeg først setter igang:-) Ha en fine dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar