Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

mandag 10. oktober 2011

Frokostblanding

Før helgen laget jeg frokostblanding etter inspirasjon fra Linn på
bloggen http://linn-sin-verden.blogspot.com/  den ble så god at jeg vil dele den med flere. Nytes sammen med cottage chees, yoghurt, lage energibarer, brukes som bunn i ostekake,etc, etc... Jeg hadde ikke alle ingrediensene som Linn bruker i sin frokostblanding, men tok det jeg hadde i hus og det ble riktig så godt.

100 gr solsikkekjerner
150 gr gresskarkjerner
150 gr hasselnøtter
100 gr mandler
100 gr paranøtter
30 gr chia frø - men skal bruke mye mer neste gang:-)
1 dl rapsolje
2 -3 ss sukrin
0,5 dl vann

120-150 grader i 1-2 timer

Gojibær
Kokosflak

Grovhakk alle nøttene, bland så inn frøene du vil bruke, dryss over sukrin, ha på vann og olje og bland godt. Tørkes midt i ovnen 1-2 timer, følg med, rør litt av og til. Avkjøl. Nå alt er avkjølt tilsetter du gojibær og kokosflak eller det du måtte ønske. Oppbevares i tett glass eller boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar