Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 29. juni 2012

Hekta på jogging

Ja jeg er blitt hekta på jogging. Er gammel friidrettsjente, så jogging er ikke nytt for meg. Men det har kommet og gått iløpet av årene hvor mye, langt etc.... jeg har jogget. Men rundt påske bestemte jeg meg for å begynne forsiktig og ta opp igjen joggingen min:-) å nå er jeg helt hekta.
Blir fort 4 turer i uka + airobic de andre dagene.
Jeg begynte med å gå halve runden på 6 km og så løp jeg siste del, nå klarer jeg løpe 6-8 km og er helt i himmelen. Men går alltid i ca 10 min før jeg begynner å jogge. Dette for å varme opp litt og kjenne på kroppen hvordan formen er. Mitt mål for sommeren er å klare å løpe 1 mil:-)

Jogging er enkelt og det krever lite utstyr. Kun 2 ting som du bør invistere i og det er gode løpesko og en god støttebh, bekledning kan være så mangt og det er forskjellig hva vi trives i. Så det viktigste er at du synes det du har på er behagelig.

At forbrenningen øker når en jogger, vet vi..... en times joggetur 8-10 km/t forbrennes ca 670 kcal, øker du tempoet litt 11-13 km/t forbrennes 870 kcal

Jeg har selv ikke vært så opphemngt i dette med tempo, mer fokus på å klare å løpe hele runden uten stopp eller få vondter i kroppen, så regner jeg med at farten kommer seg etterhvert.

Alle kan trene seg opp til å bli en bra jogger om di ønsker å jogge og ikke minst liker det. All trening bør være lystbetont mener jeg, ikke noe en bør eller MÅ gjøre, men gjøres fordi det er gøy.
Det er viktig å sette seg realistiske mål og heller begynne forsiktig og øke på etterhvert.

HUSK DU ANGRER ALDRI PÅ AT DU HAR TRENT OG FØLER DEG ALLTID BEDRE ETTERPÅ.

Sommeren er en fine tid å begynne å jogge på, da du alltid har plass til et par joggesko i ferie bagen, så blir det litt trim i ferien og:-)

Ha en nydelig sommer med opptil flere joggeturer ute i det fri:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar