Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

onsdag 28. desember 2011

Sjokoladekake

Min utforsking på nye typer mat er igjen skjerpet til fingerspissen og testing og feilingsprosenten er stor:-) Men noe godt kommer det utav det og det er jo at noe blir godt:-) Slik som denne kaka. Kaka er uten meieriprodukt, uten gluten,hvetestivelse,egg eller nøtter, men enkel og smakfull. Ikke rynk på nesa av ingrediensene, prøv heller og lage den og bli positivt overrasket.

Sjokoladekake:

1 pk hvite bønner - jeg kjøpte mine på ICA
90 gr melkefri margarin
1 dl sukrin eller tagatesse
ca 1 ts stevia vanillacreme
1 ts vaniljepulver - obs- ikke vaniljesukker
3 ts no egg
2 ts bakepulver
50-100 gr mørk melkefri sjokolade eller 4-6 ss kakao

Skyll bønnene godt i rennende vann og mos dem godt med en stavmikser.
Smelt sjokoladen, pisk margarin og sukrin/tagatesse lyst og luftig.
Bland så alt godt sammen og stek i en papirkledd liten rund form.

170 grader på rist midt i ovnene ca 35-45 min prøv deg frem med din ovn.

Avkjøl kaka til neste dag.

Glasur:
1oo gr melkefri margarin
3 ss sukrin melis
50-100 gr mørk melkefri sjokolade eller 4-6 ss kakao
ca 0,5 dl soya fløte

Smelt smør og sjokolade over svak varme, sammen med fløten, ta av platen og rør inn sukrin melis, Avkjøl noe. Del kaka i 2 halvmåner, ha på glasur, legg den andre kaka oppå og fordel glasur oppå og rundt kaka. Pynt med kokoks eller annen pynt du tåler. Sett kaldt til den skal nytes. Lykke til:-) nam,nam.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar