Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

fredag 23. desember 2011

Glutenfrie vaffler uten egg eller meieriprodukt

Da har jeg laget noen supergode vaffler til lunsj idag. Selvfølgelig uten det jeg skal holde meg borte fra nå.
Jeg spiste nystekte vaffler med rørte bringebær, nam,nam.... Beklager at det ikke ligger ved bilde men appartet streiket, så da får jeg ha det til gode.

Oppskriften var som følgende:
3 dl jyttemel
1 ss fiberhusk
4 ts no egg - eggerstatningspulver
litt himalayasalt
2 ss sukrin
2 ts kardemomme
1 ts bakepulver
2-4 ss olje eller smelta smør
1 dl malte gresskarkjerner
1 dl malte sesamfrø  -  dette vil jeg bytte ut med 1-2 ss kokosmel neste gang
6 dl rismelk/soyamelk  - jeg brukte rismelk med vaniljesmak

Bland alt det tørre, rør så inn det våte og stek.  Jernet trenger mye smøringfor at røra ikke skal henge fast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar