Matintoleranse

Jeg kommer til å lage mat uten egg,melk,gluten,hvetestivelse,nøtter,sukker,hvit fisk eller skalldyr de neste månedene. Skal prøve etter beste evne å lage mat som er lavkarbo, men noen ganger kan det bli vanskelig siden lista mi over matvarer jeg ikke skal ha er lang.
Oppskriftene på det jeg lager legge jeg under matintoleranse for å skille lavkarbo og matintoleranse oppskriftene inntil videre.

onsdag 28. september 2011

Sambal olek / chili paste

Her i huset går det en del sambal olek eller chilipaste, så jeg tenkte hvorfor ikke lage det selv:-) Det ble riktig så velykket.

Sambal olek

225 gr chili
75 gr hvitløk
75 gr fersk ingefær
2 stk fersk sitrongress - den hvite delen
ca 1 dl hvitvineddik
60 gr sukrin
1 gr stevia - kan sløyfes
1/2 ts salt - jeg brukte himalaya
revet skall av 1 lime

Kjør chili, hvitløk,ingefær,sitrongress i en blender, spe med hvitvinseddik. Ha så alt i en gryte, kok opp og smak til med søtning, salt og limeskall. La småkoke i ca 3 min. Ha på tett glass. Oppbevares i kjøleskap. Holder seg godt i 1-2 uker.

Brukes som tilbehør til kjøtt, suppe eller for å lage tacoen sterkereer  også god i pizzasausen eller oppå pizzaen,  kun fantasien som setter grenser for hva en kan bruke sambal olek til. Men du må like sterk mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar